Federale regering schrapt vliegtaks
Er komt dan toch geen vliegtaks. Na overleg met de gewestregeringen heeft de federale regering beslist de heffing op vliegtickets, die 133 miljoen euro moest opbrengen, te schrappen. Tijdens de opmaak van de begroting 2009 was beslist dat er een dergelijke taks zou komen. Maar er rees veel verzet tegen, onder meer van de Vlaamse en Waalse regering.
Volgens vice-premier en minister van Financiën Didier Reynders wacht de federale regering nu op voorstellen van de gewesten. Die zijn echter niet van plan de zowat 130 miljoen euro zelf op te hoesten.
De vliegtaks van 5 tot 50 euro per ticket moest de federale begroting in 2009 mee in evenwicht helpen brengen, maar lag zwaar onder vuur.
De toeristische sector, de luchtvaartsector en de gewestregeringen stonden op hun achterste poten en waarschuwden voor jobverlies.
Zo zou de maatregel 3.500 banen kosten in de Belgische luchtvaartsector. De Ierse lagekostenmaatschappij Ryanair zou ermee gedreigd hebben de luchthaven van Charleroi te verlaten.
Na overleg met de gewestregeringen besliste de federale regering vrijdag de omstreden vliegtaks te schrappen. Hoe het budgettaire gat moet worden opgevangen, is nog niet duidelijk.
Federale regering vraagt compensaties gewesten
Volgens minister Reynders ligt de bal in het kamp van de gewesten en is het aan hen om met voorstellen te komen inzake compensaties voor de 130 miljoen euro die werd begroot.
Maar volgens Vlaams minister-president Kris Peeters (CD&V) en zijn Waalse collega Rudy Demotte (PS) doen de gewesten al genoeg voor de federale begroting en zullen ze het bedrag niet zelf ophoesten.
"We zijn bereid om naar alternatieven te zoeken. Maar het kan niet dat dat gebeurt op de kap van de entiteiten', aldus Demotte. Hij voegde eraan toe dat 'Reynders altijd geld zoekt in de zak van de anderen".
De komende dagen en weken komt er overleg tussen de federale en de gewestregeringen. Vice-premier Reynders wil zo snel mogelijk een oplossing.
Met het schrappen van de vliegtaks haalt Open VLD haar slag thuis. De Vlaamse liberalen hadden donderdag verklaard de taks te willen afvoeren als de opbrengst ervan wordt gecompenseerd <http://www.knack.be/nieuws/belgie/verzet-tegen-vliegtaks-houdt-aan/site72-section24-article25108.html>.
Premier Yves Leterme verklaarde daarop open te staan voor een alternatief, op voorwaarde dat dat alternatief evenveel zou opbrengen.
Bron: KNACK.be
Commentaar:
Met genoegen vernamen wij op vrijdag 7 november 2008, dat de Federale Regering, onder druk van de Gewesten, de reissector, de zakenwereld en de openbare opinie teruggekomen is op haar beslissing om in België een vliegtaks in te voeren vanaf 1 januari 2009.
Zoals wij reeds eerder gemeld hebben, werd deze nieuwe belasting onder de paraplu van milieubescherming aangekondigd. In werkelijkheid ging het om via een nieuwe "verdoken" belastingsverhoging om te proberen het gat in de begroting te vullen. De vooropgestelde 130 miljoen zouden in werkelijkheid niet aan milieuprojecten besteed worden.
Er bestaat dus toch nog democratie in dit land. Nu alleen maar hopen dat de regering(en) ons het geld niet op een subtielere wijze ontnemen....
Bij deze houden wij eraan al onze leden en sympathisanten te danken voor de steun, die ze ons en de luchtvaartsector, via de petitie tegen de vliegtaks, verleend hebben.